Питання підбору правильного моторного масла є актуальним як для автомобілістів-початківців, так і для досвідчених водіїв, що піклуються про «залізного коня» своїми силами. Високоякісне і, головне, відповідне автомасло є запорукою безперебійної і довговічної експлуатації двигуна внутрішнього згоряння. Грунтуючись на загальноприйнятих рекомендаціях, ми сформували невеликий список факторів, на які слід орієнтуватися при виборі мастильного матеріалу.
Дана величина впливає на потужностний потенціал, крутний момент, споживання палива та ресурс силового вузла. Індекс в'язкості показує маркування SAE на каністрі, що у переважній більшості випадків складається з двох чисел, розділених літерою W. Подвійне позначення інформує про всесезонність продукту, де:
Оптимальний клас в'язкості для конкретно взятого авто можна знайти у його сервісній книжці. Якщо автовиробник допускає до застосування масла 5W30 або 5W40, то для нового транспортного засобу підійде менш в'язка речовина через відсутність фрикційних зазорів, що перешкоджають нормальній роботі підшипників. У свою чергу для ДВС з істотним пробігом несучу здатність можна компенсувати якраз зростанням в'язкості.
На тарі моторних рідин також можна зустріти маркування, що складаються з декількох латинських літер. Це стандарти API (американський) і ACEA (європейський). Перша класифікація розділяє автохімію за якісними характеристиками і складається з двох літерних знаків:
Вимоги до якості змащувальних рідин ACEA частково перетинаються з попередньою градацією, однак відрізняються більш жорсткою системою стандартизації, підрозділяючись на наступні 3 категорії:
Крім того, існують спеціальні допуски автоконцернів, що розробляються їх фахівцями під конкретну модифікацію мотору. Вони регламентують параметри спецрідини, котрі виробник автомобіля вважає обов'язковими при використанні у своєму двигуні.
При цьому важливо звернути увагу на те, чи є поруч з допуском слово «схвалення» (approved, approval). Якщо так, то це означає, що виготовлювач мастильного матеріалу отримав офіційне схвалення заводу-виробника автомобіля. А якщо там значиться «відповідність» (meets, specifically developed for), то це говорить про те, що при його виготовленні використовувався пакет присадок, сертифікований у даного автовиробника, проте кінцевий продукт не отримував спеціального схвалення.
При виборі автооливи водієві слід також врахувати рік виробництва, обсяг заливання та знос ДВС по пробігу, де низьким вважається відмітка до 75 тис. км, середнім - до 150 тис. км і підвищеним - понад 200 тис. км.
Існує негласне правило: чим більше пробіг/ старіше мотор, тим вище має бути високотемпературна в'язкість мастильного матеріалу в межах зазначеного автовиробником діапазону. Також до розрахунку беруться такі обставини, як поточний сезон (для холодів підійде більш малов'язка продукція, а для спекотної погоди - навпаки) і особливості щоденної експлуатації. Серед них можна виділити пересування у межах міста в режимі старт-стоп, їзду по бездоріжжю, велику кількість протиожеледних реагентів та інші несприятливі фактори, що скорочують ресурс моторної оливи.
Підводячи підсумки, можна сказти, що при виборі змащувальної рідини для двигуна автовласникам слід у першу чергу орієнтуватися на рекомендації та допуски заводу-виробника, що викладені у сервісній книжці та технічній документації машини. При цьому не можна випускати з уваги той факт, що змішання різних видів масла від різних брендів неприпустимо.