Від справності гальмівної системи залежить найголовніше – життя водія та пасажирів, а також їх безпека під час руху транспортного засобу. Тому гальмівні колодки треба обирати відповідально. Для цього слід розібратися, які бувають види даних витратників та визначити їх область застосування.
В системі гальм авто більш за все зношуються деталі, схильні до тертя – гальмівні диски та колодки. При неправильному підборі цієї пари компонентів, колодки будуть стиратися швидше, ніж передбачено їхнім терміном експлуатації. Це може призвести до поганого гальмування та необхідності передчасної заміни елементів гальмівної системи.
При невідповідності дисків та гальмівних колодок верхній шар фрикційного покриття оплавляється під впливом високої температури під час тертя. У випадку перегріву температура дисків може збільшуватися до 400-500˚C, а на їх поверхні з’являються значні нерівності. Після цього процес гальмування сильно погіршується та виникає необхідність міняти всю систему.
Гальмівні колодки складаються з металевої основи та фрикційної накладки. Вони кріпляться до супортів, які передають стискаюче зусилля на гальмівні диски.
При натисканні педалі гальма, спеціальний шток задвигає поршень головного гальмівного циліндра та стискає гідравлічну рідину, яка знаходиться в магістралях системи гальмування. Ця рідина через шланги передає зусилля на поршні в супортах, в результаті чого прикріплені до них колодки притискаються до гальмівних дисків та автомобіль зупиняється.
Якщо в автомобілі встановлена антиблокувальна система (АБС), тиск з головного циліндра по магістралям йде спочатку у блок АБС, а потім по шлангах на окремі супорти. При цьому блок АБС розподіляє гальмівні зусилля між супортами і контролює, на який супорт дати більший тиск, на який менший, а якщо якесь колесо блокується – зняти з нього тиск та запобігти втрату керування.
Перші гальмівні колодки робили з азбесту. Цей матеріал є хорошим фрикціоном та прекрасно витримує високі температури. Але у нього є великий мінус – при нагріванні асбест виділяє сильний канцероген, викликаючий серйозні захворювання. Тому даний матеріал заборонили використовувати, після чого стали виробляти напівметалеві гальмівні колодки, які зараз також актуальні. До їх складу входять металеві, арамідні та вуглецеві волокна, а в якості зв’язуючого елемента частіше використовують мідь. Іноді до складу фрикційного матеріалу також додають скловолокно.
Напівметалеві колодки працюють тихо, відрізняються гарною продуктивністю та можуть функціонувати при низьких температурах. Вони мають лояльний цінник, але достатньо швидко зношуються.
Деякі тюнінг-компанії додають у склад фрикціону керамічний пил, в результаті чого підвищується зносостійкість колодок та робоча температура. Такі деталі коштують дорожче, але процес гальмування з ними значно покращується. Колодки з додаванням кераміки слід обирати обережно. Вони гарно поєднуються з дисками з нержавіючої сталі, а у парі з чавунними можуть призвести до передчасного зносу дисків. Також немає особого сенсу користуватися таким витратником у звичайних умовах – він більш підходить для автоспорту.
Основними показниками, за якими можна класифікувати гальмівні колодки є коефіцієнт тертя µ та робоча температура, яка при динамічному русі у звичайних умовах не повинна перевищувати 370 ˚C. За величиною µ виділяють 3 типа колодок:
Також існують повністю керамічні колодки, якими комплектуються автомобілі класу «люкс». Вони сумісні тільки з керамічними дисками, коштують дуже дорого та не є економічними при застосуванні на великих швидкостях.
Термін служби даних компонентів гальмівної системи залежить від стилю керування та умов використання транспортного засобу. У середньому він складає 20-40 тис км пробігу.
Перерахуємо ознаки, згідно з якими колодки потребують термінової заміни:
При граничному витончені фрикційного шару спрацьовує механічний індикатор – він видає характерний писк, який складно не помітити. У сучасних автомобілях передбачені електронні індикатори, які відображаються на приладової панелі. Якщо своєчасно не поміняти колодки, можуть пошкодитися гальмівні диски, а їх заміна обійдеться набагато дорожче.
Практично усі супорти мають спеціальне вікно для візуального спостереження за товщиною колодки. Більш точно її можна виміряти штангенциркулем..
Міняти необхідно одраз всі колодки гальмівної системи, незалежно від того, вийшла з ладу одна деталь або усі. Використання витратників з різних партій або від різних торговельних марок вкрай небажано. Вони будуть мати різні фрикційні властивості, з-за чого транспортний засіб може заносити під час гальмування.
Колодки завжди треба підбирати під гальмівні диски. Якщо останні мають дефекти, термін служби колодок значно скорочується. Тому так важливо міняти дану деталь вчасно і підбирати правильно, враховуючи особливості дисків.
Більшість автовиробників роблять на дисках перфорацію та насічки. Через отвори відводиться тепло та видаляються продукти зносу, в результаті чого термін служби даних елементів збільшується.
Простіше за все вибирати гальмівні колодки згідно з рекомендаціями автовиробника. У паспорті кожного автомобіля вказана допустима товщина фрикційного шару гальмівних колодок.
Також при виборі даної деталі треба провести пальцем по фрикційній поверхні – вона не повинна залишати запорошений слід на шкірі. Буде плюсом, якщо у гальмівних колодок є фаски по боках для кращого притирання, та проріз посередині, необхідна для дренажу тормозного пилу.
Звичайно, при встановці нових колодок, педаль гальма натискається більш повільно та м’яко. Не притерті до дисків, які вже мають на своїй поверхні деякі шорсткості, колодки недостатньо щільно до них прилягають.
З новими елементами процес гальмування відбувається інакше, тому необкатані колодки можуть не тільки привести до передчасного пошкодження дисків, але й стати причиною аварії.
Обкатка також допомагає запобігти вихід з ладу витратників та знижає вірогідність появи неприємного шуму при гальмуванні. Суть процесу складається у тому, щоб поступово прогріти колодки, не створюючи температурного шоку, та збільшити площину дотику з гальмівними дисками.
Отже, що треба зробити, щоб обкатати обновку:
Якщо ви міняєте диски та колодки одночасно, їх поверхні від самого початку є ідеально рівними і гарно прилягають одна до одної. В цьому випадку потрібна мінімальна обкатка.
Починаючи їздити з обновкою, будьте особливо пильними на дорозі. З новими компонентами гальмівної системи процес гальмування може бути довшим, тому треба збільшити дистанцію з іншими автомобілями. В цілому, з новими колодками краще використовувати розмірений темп їзди – він в будь-якому випадку буде більш безпечним.
При заміні колодок не забувайте перевіряти стан усієї гальмівної системи в цілому. Щоб вона робила справно, міняйте гальмівну рідину кожні 2-3 роки, слідкуйте за станом супортів, магістралей та інших елементів.