Система охолодження є найважливішим конструктивним елементом двигуна внутрішнього згоряння, який відповідає за підтримання його оптимального теплового стану при різних навантажувальних режимах і умовах функціонування. Він складається з безлічі взаємодіючих між собою пристроїв, що здійснюють оперативне підведення холодоагенту до термонавантажених точок силового агрегату, з подальшим відведенням надлишків тепла до атмосфери.
Інколи при їзді на автомобілі водії стикаються з такими явищами, як зниження тяги й сторонні шуми з-під капоту, які до того ж супроводжуються сповіщенням про перегрівання мотору відповідними датчиками. У найгіршiй ситуацiї до вищеперелічених симптомів додається інтенсивне паровиділення. У переважній більшості випадків усе це свідчить про засмічення радіатору, яке порушує теплообмінні процеси і ускладнює циркуляцію охолоджувальної рідини.
Регулярне профілактичне чищення контурів системи охолодження допоможе уникнути перегрівання ДВЗ, при якому його вузли працюють на межі своїх можливостей. Також автомобілісту слід своєчасно міняти відпрацьовану спецрідину, керуючись рекомендаціями автовиробника у сервісній книжці ТЗ.
У процесі експлуатації автотранспорту система охолодження двигуна поступово накопичує сторонні домішки, присутність яких порушує тепловіддачу, викликаючи розгерметизацію і вихід з ладу окремих деталей. З огляду на конструктивні особливості цього вузла забруднення може статися двома шляхами:
Скупчення інородних агентів не дає антифризу повноцінно охолоджуватися і нагріватися, через що система не може впоратись з покладеним на неї функціоналом. Навіть незначне перевищення температурної норми з легкістю провокує залягання поршневих кілець, що призводить до падіння компресії, перевитрати моторної оливи і посилення зносу циліндропоршневої групи.
Досвідчені автомеханіки рекомендують промивати охолоджуючу систему мотора раз у 2-3 роки, відштовхуючись від експлуатаційних особливостей транспортного засобу. Це пов'язано з тим, що будь-яка техрідина з часом втрачає закладені виробником характеристики. Паралельно відбувається її розкладання на окремі хімічні елементи, одні з яких перетворюються на осад і забивають циркуляційні канали, а інші формують накип на робочих поверхнях системи. Все це призводить до того, що тосол або антифриз починає відводити все менше теплової енергії від працюючого ДВЗ.
Вибір засобу для очищення системи охолодження залежить від ступеня забрудненості її комплектуючих частин. Тут автовласникові доступні декілька способів:
Перед промиванням будь-яким з вищеописаних засобів старий антифриз обов'язково зливається. Після закінчення процедури система охолодження заправляється новим холодоагентом, а двигун машини прогрівається до робочої температури.